W Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwają właśnie konsultacje społeczne projektu uchwał Rady Ministrów w sprawie Wieloletniego Planu Utrzymania linii kolejowych. W projekcie tym linia 208 na odcinku Działdowo-Brodnica zakwalifikowana została do najniższej kategorii razem z liniami, które fizycznie już dawno nie istnieją, a na ich miejscu powstały ścieżki rowerowe. Co ciekawe, jednocześnie w innym dokumencie przewidziano uruchomienie na tej trasie dalekobieżnych pociągów relacji Warszawa – Kołobrzeg.

Sprawą zainteresowało się lidzbarskie stowarzyszenie „Wrota Mazur”. O udział w konsultacjach społecznych zwróciło się do samorządów, firm i instytucji. - W dłuższej perspektywie zakwalifikowanie naszej linii kolejowej do grupy „D” oznacza praktycznie porzucenie infrastruktury, co najpewniej doprowadzi do trwałej utraty przejezdności i uniemożliwi jej reaktywację w przyszłości – wyjaśnia Jakub Pichola. – Naszym zdaniem do takiej sytuacji nie można dopuścić. Jeżeli do tego dojdzie, linia kolejowa Działdowo-Brodnica znajdzie się w „jednym worku” z liniami takimi jak np. Olecko-Gołdap, Wejherowo-Garczegorze, Wysoka Kamienna-Płoty i innymi, których eksploatacji zaniechano wiele lat temu, są dziś nieprzejezdne, wiadukty zostały rozebrane, a przejazdy kolejowe zaasfaltowane, czy też z liniami, na których nawet całkowicie rozebrano infrastrukturę kolejową – mówi Agnieszka Kalisz z „Wrót Mazur”.

Stowarzyszenie „Wrota Mazur” zaproponowało, żeby linia Działdowo-Brodnica znalazła się w grupie odcinków sieci kolejowych przypisanych do kategorii „C”. Zgodnie z Wieloletnim Planem Utrzymania „zapewni standardy pozwalające na bezpieczne przejazdy z prędkością maksymalną wynoszącą co najmniej 30 km/h”. Przemawia za tym chociażby fakt, że jest ona „niezbędna do zachowania ciągłości sieci i zapewnienia objazdów w sytuacjach awaryjnych”.
Pismo w tej sprawie, z prośbą o udział w konsultacjach społecznych lidzbarskie stowarzyszenie skierowało do wszystkich samorządów położonych wzdłuż linii 208, a także do urzędów marszałkowskich i wojewódzkich w Olsztynie, Toruniu i w Bydgoszczy oraz do firm korzystających z tej linii kolejowej. Żeby wziąć w nich udział wystarczy wypełnić odpowiedni formularz i do 2 listopada wysłać go choćby mailem. - Dlatego tym bardziej apelujemy do samorządów, firm i instytucji o pomoc we wspólnej sprawie. Konsultacje mają formę otwartą, więc mogą wziąć w nich udział nawet osoby prywatne - wszyscy, którym los naszej kolei nie jest obojętny – podsumowuje Agnieszka Kalisz. Czy uda nam się coś wskórać? Okaże się czy gdy Ministerstwo przedstawi gotowy dokument...

Więcej w aktualnym wydaniu „Tygodnika”

Komentarze   

+3 #1 Grzegorz 2017-11-02 21:29
Przyłączyć powiat Działdowski do woj. mazowieckiego, to i pociągi na trasie Działdowo Brodnica wrócą.
Ewentualnie zlikwidować województwo z siedzib w Olsztynie.
Cytować

Tygodnik Działdowski

Szukasz skutecznej reklamy prasowej? Decydując się na reklamę w „Tygodniku Działdowskim" docierasz do mieszkańców powiatu działdowskiego, a także ościennych gmin.
ul. Długa 9 a, 06-500 Mława
23 654 38 32
redakcjad@tygodnik-dzialdowski.pl

Newsletter

Zapisz się i bądź na bieżąco!